Det finns många spännande svenska influencers som agerar på sociala medier samt på andra digitala plattformar. Några exempel på de influerare som kan hjälpa ditt företag att stärka sitt varumärke samt öka försäljningen är:
- Julia Sundelin
- Nicolina Winkfield
- Emil Eriksson
- Elin Skyttedal
- Maiju Saha
- Linn Berg
Detta är bara ett axplock och det finns många fler sådana att upptäcka!
Så kan du hitta influencers
Det finns flera sätt på vilka du kan identifiera influencers:
- Använd BuzzSumo eller liknande verktyg för att hitta trendande innehåll samt författarna som ligger bakom innehållet.
- Kika igenom LinkedIn i din jakt på experter inom din bransch.
- Använd vissa hashtaggar på Instagram eller Twitter för att hitta mikroinfluerare.
- Googla dig fram till färska bloggartiklar kopplade till de sökord som är relevant för ditt varumärke.
Om du inte har lust eller tid att göra detta finns det också en genväg. Du kan nämligen välja att samarbeta med en plattform som till exempel Beatly. Dessa plattformar har redan upparbetade samarbeten med influerare och de låter dig smida medan järnet fortfarande är varmt!
Fördelarna med att samarbeta med svenska influencers
Våra svenska influencers är väldigt värdefulla för företag och varumärken från Sverige. Detsamma gäller förstås även för de som egentligen är utländska men vill kunna marknadsföra sig mot svenska konsumenter. Influerarna ger nämligen omedelbar tillgång till en målgrupp som inte sällan faller i kategorin yngre vuxna.
Genom att samarbeta med våra inhemska influencers kan du bland annat:
- Öka varumärkeskännedomen. Få exponering mot influerarens befintliga målgrupp med hjälp av relevant innehåll.
- Bygg förtroende och trovärdighet. Konsumenter har redan förtroende för de influencers som de följer. Du kan därmed öka ditt företags eller varumärkes förtroende och trovärdighet genom att inleda ett samarbete med dem.
- Stärker varumärket. Utöver att öka varumärkeskännedomen kan du även stärka ditt varumärke genom att samarbeta med framgångsrika svenska influencers. En väldigt positiv effekt kommer nämligen uppstå genom samarbetet – en effekt som stärker följarnas uppfattning om ditt företag och varumärke.
- Möjlighet att förbättra synligheten i sökmotorer. En annan möjlighet med att samarbeta med influerare har med SEO att göra. Vissa erbjuder nämligen möjligheter att bygga länkar tillbaka till ditt företags webbplats. Som du kanske känner till brukar fler länkar i regel leda till en förbättrad synlighet i sökmotorer såsom Google.