Att samarbeta med webstr.se eller andra SEO-byråer är något av det bästa du kan göra för att öka din synlighet och närvaro online. Genom att inleda ett sådant samarbete kan du bidra till mer värde åt ditt företag och såväl stärka varumärket som driva mer försäljning. Men vad gör egentligen en sådan byrå rent konkret?

Dessa åtgärder kan en SEO-byrå hjälpa dig att vidta

En SEO-byrå bör kunna hjälpa dig att öka din digitala närvaro och synlighet på bland andra följande sätt:

  • Sökordsanalys. Precis som namnet på detta buzzword indikerar ska byrån kunna hjälpa dig att analysera sökord. Detta för att ditt företag ska kunna synas på rätt sådana i sökmotorer. Till exempel är sökord kopplade till företagets produkter och tjänster väldigt viktiga att synas på. Men för att kunna hitta de rätta sökorden behöver byrån först göra en ordentlig analys.
  • Konkurrentanalys. Nästa steg i SEO-arbetet är generellt sett att göra en konkurrentanalys. Här analyserar byrån företagets konkurrenter för att utröna hur dessa jobbar med sin närvaro i sökmotorer.
  • Länkbygge. Det är viktigt att bygga länkar för att synas väl i sökmotorer som till exempel Google. Genom ett aktivt länkbygge genererar fler länkar tillbaka till din webbplats från andra webbplatser. På så vis drivs mer trafik till din hemsida och den kommer även ranka bättre i sökmotorerna.
  • Förbättrad sajtstruktur. En viktig faktor för att ranka bra på Google är att din hemsida har en bra sajtstruktur. Därför är detta en av de första sakerna som en bra SEO-byrå kikar på när de funderar över hur ditt företags ranking ska kunna förbättras. Sajtstrukturen kan bland annat bättras på genom en mer välfungerande meny som innehåller alla nödvändiga länkar. Även internlänkningen mellan de olilika sidorna på webbplatsen är väldigt viktig.
  • Teknisk SEO. All sökmotoroptimering är i grund och botten tekniskt betingad, men med teknisk SEO syftar man på något mer specifikt. Det handlar bland annat om att kontrollera så att webbplatsen är problemfri, inte har brutna länkar eller duplicerat innehåll etc. Sajten behöver även vara mobilanpassad och snabb för att ranka bra i Google och andra sökmotorer.