En QR-kod har fördelen att den kan skannas otaliga gånger utan att förgås. De koder av detta slag som du skapar fungerar för alltid. De har inget förfallodatum eller en begränsning när det kommer till antalet användningar. Detta är förstås en stor fördel för dig som skapar dessa koder. En sak som du dock behöver känna till är att det finns såväl statiska som dynamiska koder. En statisk QR-kod har begränsningen att du inte kan redigera den i efterhand. Detta är skillnaden mot en dynamisk kod som du kan redigera. Dynamiska koder kan med andra ord skannas i alla evighet men den information som de innehåller kan förändras med tiden.

Numera är det till och med möjligt att skapa koder med en logga. Det gör att du kan låta ditt varumärke pryda de koder som du tar fram. Ofta kan uppemot 30 procent av koden avlägsnas utan att den slutar fungera. Det är detta som gör det möjligt att låta din logga täcka en del av kodrutan. Med det sagt är det inte alla tjänster som låter dig generera koder på detta sätt.

Fördelarna med att ta fram en QR-kod

Arbetar du med marknadsföring på ett eller annat sätt? Det spelar faktiskt ingen roll om du är en regelrätt marknadsförare eller bara vill pusha för dina produkter eller tjänster. Oavsett vilket kan du snabbt och enkelt skapa en QR-kod att använda i din marknadsföring. Du gör detta på följande vis:

  • Surfa in på en webbtjänst där du kan generera dessa koder. Det första du behöver göra är att besöka en av de webbaserade tjänster där du kan skapa sådana här koder.
  • Fyll i de fält som efterfrågas. Mata in den information som krävs och generera din QR-kod.
  • Använd koden i din marknadsföring. Använd den genererade koden på det sätt som du själv önskar. Du kan bland annat använda den i tryckt media, på reklamaffischer, i skyltfönster samt på produktförpackningar, visitkort eller profilprodukter. Faktum är att det till och med går att tatuera in dessa koder och fortfarande skanna dem. Men i de flesta fall är förstås gnuggisar eller dylikt att föredra!