Inom kontorsstädning

Det är en självklarhet för de flesta företag att kalla in hjälp för städningen. Genom att hålla efter sina lokaler och regelbundet ta hand om städning av kontorslokalen, kan man höja arbetsviljan. När man söker efter leverantörer av kontorsstädning i Stockholm, är man inte ensam. Varje dag genomförs det över 50 miljoner ”Googlingar” i Sverige. Sökningar på världens största sökmotor i jakt på information, produkter och nyheter. Bland annat är det flera som söker med ordkombinationen ”Kontorsstädning Stockholm”.

Eftersom Google ramar in de sökningar som sker ofta inom ett ämne kan man dra slutsatsen att ett flertal som söker just är intresserad av prisbilden på kontorsstädning i Stockholm. Detta är i sig inte oväntat. De flesta vet ungefär vad det kostar att anlita städhjälp i hemmet, efter RUT-avdrag. Men prisnivån inom företagsvärlden är inte alls lika tydlig. Många företag skriver inte ens ut timpris utan ger enbart pris ”på offert”. En annan Relaterad sökning kan vara checklista för kontorsstädning. Det är omöjligt att veta exakt vad som efterfrågas men i och med att både pris och checklista förekommer bland dessa sökningar kan det vara ett tecken på att städföretagen har för lite information på sina sidor.

Städföretag B2B

Om man jämför ett par städföretag som har fokus mot privatpersoner och ett par som genomför städtjänster mot företag så visar det sig också att informationen skiljer sig väsentligt. Ett flertal av de städföretag som erbjuder hemstädning i Stockholm har tydlig priskalkylator på sin sida och även ”Så går det till” dvs. checklistor på vad kunden ska tänka på.

Men den företagare som söker efter samma information hos ett städföretag som främst erbjuder ex. trappstädning kommer till stor sannolikhet bli besviken. Det är betydligt färre som visar upp pris och ”checklistor” lika tydligt. En orsak kan vara att företagen främst vill ha en personlig kontakt med sina företagskunder och mer information innan de kan ge ett tydligare prisförslag.
För företag kan det alltså vara värt att se på Googles ”relaterade sökningar” för att få idéer om vad man skall fråga efter i förhandlingen med företag inom kontorsstädning.